Eksperimentaalarendus hõlmab praktilisi õpivõimalusi, nagu vihmavee kogumine ja kompostkäimlad, mis on integreeritud hoone tehnosüsteemidesse. Need lahendused võimaldavad õpilastel õppida teaduse, tehnoloogia, inseneeria, matemaatika ja kunsti põhimõtteid läbi praktilise kogemuse. Lahenduses kasutatakse materjale, mis pakkuvad tervislikku õpikeskkonda. Modulaarsus tagab hoonete paindlikkuse, võimaldades ruumide muutmist vastavalt muutuvatele vajadustele. Oodatav tulemus on jätkusuutliku ja paindliku õpikeskkonna ideelahendus, mida saab rakendada haridusasutustes üle Eesti.
Projekti teostus: Mustermaja uurimisrühmTeadurid: dr Renee Puusepp, Katrin Koov, Kaiko Kivi
Periood: 01.01.2025 - 31.12.2025
Partnerid: MTÜ Haridushuvi
Rahastaja: Kultuuriministeerium (korraldab Eesti Teadusagentuur)
"Musterkooli" projekt on oluline samm edasi Eesti haridusruumide arendamisel, ühendades teaduspõhise lähenemise praktiliste ja innovaatiliste lahendustega. Seni oleme Eesti Kunstiakadeemias koos partneritega uurinud ja arendanud mustermaja süsteemi, mis võimaldab luua paindlikke, modulaarseid ja jätkusuutlikke hooneid. See on olnud edukas nii tööstuslike kui ka avalike hoonete projekteerimisel, näiteks Elektrilevi koolituskeskuses ja Tallinna Manufaktuuri lasteaia kavandamisel.
Uurime, kuidas looduslikud materjalid, ringmajanduslik ehitus ja integreeritud õppetegevused toetavad laste arengut ja loovad tervislikuma ning inspireerivama õpikeskkonna. Lisaks aitab projekt mõõta ja analüüsida olemasolevaid moodulhooneid, et parandada siseõhu kvaliteeti ja energiatõhusust. Loodav kooliruum võimaldab mitmesuguseid aktiivõppemeetodeid nii sees kui väljas, soodustades eriti õuesõpet. Viimase osas teeme koostööd MTÜ Haridushuviga, kellel on kogemus õuesõppe arenduse, koolituse ja seda toetava taristu loomise osas.
Aktuaalsed teemad, mida projekt asub lahendama:
- Haridusruum kui õppimise tööriist – hooned ja tehnilised lahendused toetavad STEAM-õpet (loodus- ja inseneriteadused, kunst, matemaatika).
- Modulaarsus ja paindlikkus – ruumid kohanevad õppijate ja kooliprogrammide muutustega.
- Tervislik ja säästlik ehitus – kasutatakse looduslikke, vähese süsiniku jalajäljega materjale, mis soodustavad keskendumist ja õppimist
- Teaduspõhisus – mõõdame ja analüüsime olemasolevate moodulhoonete kvaliteeti ja mõju.